Masa

Isk iSk

Rumah papan atas bukit mengadap ciptaan NYA...subhanallah CANTIK!! dan tersangatlah cool..ALLAH tu hebat!

Sunday, September 13, 2009

ILMU

assalamualaikum...

heee.....ilmu lah plak...
wooo rilex2...xdak nak brleter punya....cuma mau kongsi pa yang aku rasa
n pa yang ayah aku cakap kat aku....
sebagai perkongsian bersama....
menda bek xkan nak makan sorang...hakhak...

wokeh...
if la aku kata "kita stadi or blajar or menelaah or pa ja lah yang da kaitan ngan stadi neh, semata-mata nak amik exam" (termasuk lah aku..waaaaaa)
wow..statement..iskisk.....hikhik

okeh...meh cneh aku nak explain panjang sket...ahaaaa
tapi bEforE aku memulakanya better lah aku kuaq statement:
"XSUMA SAMA, XSUMA CAMNEH, XSUMA CaMTUUU"
so so nobody yang xpuas ati kemudian2 ari....

wokey..ehemmm....betul ka pa yang aku kata neh?
aku sangat setuju ngan statement tu sebab aku pown macam tu..hahah..
cuba kita tegok dirik kita balik...kita dapat pointer besh gila
kita bab2 teori cekang beb..xyah ar nak argue..mesti menang punya...
tapi bila datang pada buat keja?? kemahiran?
boley ke bro?? beb? minah??

itu if teori cekang..maksudnya tahu lah jugak kan..camna kalo hafal ja..
maksudnya pa menda xto...jangan tanya banyak...hafal ja....bcaa ja...nanti masuk exam kuaq punya suma..
paih exam lupa habeh...halamak rugi nya...
bila org tanya or soh wat....
"errrrrr....xto lah"
"x blajar lagik neh"
"la neh aku xnak pikir lah"
hakhak alasan xbleh blah...

haluu....meh la kita sama2 bangkit darik tido yang panjang...
jangan lah kita stadi sebab exam lagik...
ilmu tu yang pnting....
kalo pointer tinggi tapi keja xto wat nak watpa...
memang ar pointer tu mudah nak dapat keja..
tapi if lepaih dapat keja majikan soh kita wat tapi kita xto?? so?
alahai free2 ja paih tempoh percubaan orang xmo amik...
lagi besh if x dalam tempoh percubaan pown, kita hold satu position (jawatan) yg tnggi tapi xto wat keja
halamak....no one respect u lah...even they leh tipu kita punya
buat penyelewengan...kita leh tau ka if xdak ilmu???

hurmm...thats why bila kuaq darik tempat blajor xdak keja...
kita asa keja tu kena mai sendirik kat kita...(tunggu twran lar)
bukan nak mencarik sendirik..
atau2 kita carik keja ngan kerajaan ja...
memag ar terjamin tapi kalo kita blajar semata-mata nak keja ngan government, xkreatif lah namanya...
atau kalo kita dok dalam sesuatu kos tu mesti keja ngan kaitan kos tu ja...

contoh nya kalo amik jurusan komputer kita kena juai or bukak kedai komputer??
da orang blajar bidang komputer tapi juai cabai...
gila ka hapa aku neh? blajar tinggi2 last2 juai cabai...
bukan lar..maksud aku...orang tu guna teknologi yang dia blajar untuk create satu sistem siram pokok cabai dia ikut time....
hah 2 yang aku maksudkan....kita sndirik yang kena kreatif....

n fitrah sebaga manusia asa sedey if kita xdapat pointer besh2 or tnggi...
tapi if kita dah usaha tapi xdapat..nak wat camna??
mende 2 dah dugaan wat kita...
as aku slalu kata..."as long as kita dah usaha"
jangan ar xusaha tapi arapkan keptusan 4 flat golek2 menari break dance depan mata....

jadik na kita pilih?
1) pointer tinggi siot tapi keja satu haprak xto wat
2) pointer besa2 ja tapi keja tau wat
3) pointer tinggi siot n keja pown tau wat


mesti ar suma org nak yang ketiga kan....normal as human..xto lah kowt da mnusia xmo brjaya...
xsuma orang bertuah or got that rezeki cam person n0 3..everyone is different....
segalanya dari Allah...


jadik pikir2 lah....jangan belagak bila kita teror tapi sebaliknya muhasabah dirik...
yang pasti ilmu tu milik Allah.....

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik