Masa

Isk iSk

Rumah papan atas bukit mengadap ciptaan NYA...subhanallah CANTIK!! dan tersangatlah cool..ALLAH tu hebat!

Sunday, January 6, 2013

kongsi cerita

Assalamualaikum,

Mungkin 6.45 atau 6.50 pagi tu terlalu awal untuk aku pi keja tapi serius aku tak dak pilihan
Untuk mengelak tekanan perasaan kat diri aku sendirik sebab nak kena tersekat dalam tempoh lama semata-mata nak parking moto, aku haruslah carik cara lain yang bukannya langkah penyelesaian terbaik..

Cuma aku kesian la kat orang yang keja tempat sama dengan aku tu yang ada famili or duduk jauh,
Pukul 6.30 dah keluaq dari rumah,
anak-anak pukul 7 dah ada kat skolah..
untuk orang yang dah biasa keja jauh, atau belah-belah KL maybe depa dah biasa dengan rutin keja ni kot..
Moga Allah izin pinjam kekuatan kat semua untuk harungi satu lagik perubahan kecil..

So today, aku nak menceritakan sedikit lah pasal shorubber ni, saja nak kongsi-kongsi,
mana lah tahu ada orang luar sana yang tengah seeking peluang pekerjaan kat sini,
haa boleh lah tau kan..

Dulu-dulu yang tak brapa nak dulu sangat waktu keja dia dalam pukul 8 sampai pukul 5, senaman pun pukul 7.50 pagi, kerja 6 hari seminggu, cuti hari ahad saja tapi tu dulu lah..sebelum masuk tahun 2012 dan 2013,
sebab kat sini ada 2 jadual kerja
1) orang yang keja ofis
2) orang yang keja luar ofis

Okeh aku cerita yang keja luar pada ofis dulu, dah nama kilang so dia ada banyak position bukan semata-mata operator saja, dia ada :

- assistant leader
- leader
- assistant supervisor
- supervisor
- superintendent
- assistant manager
- manager
- assistant general manager
- general manager
- director
- managing director.

Enginner pun ada, technician aircond, letrik pun ada, boilerman semua tu, RND pun ada, banyak lah nak aku sebut semua berjela la pulak dan aku sure ada yang tau benda ni.

Qualification plak ada darik PMR, SPM, DIPLOMA, DEGREE, MASTER.

Language macam-macam depa buleh tambah-tambah kalau dah keja lama tu ada lah yang pandai cakap jepun, vietnam, thai.

Waktu keja depa ni sebelum 2013, dari 8 pagi sampai 5 petang, sabtu keja, ada yang ahad keja jugak.
Tapi lepas 2013 waktu keja depa tukaq darik 7.45 pagi hingga ke 4.45 petang.
Tapi 7.30 pagi kena ada kat shorubber sebab nak senaman pukui 7.35 pagi
Dan depa ada 3 shif .

Kat ofis plak, haa untuk pengetahuan shorubber ni ada ofis,
Position yang ada dalam ofis :

- assistant
- officer
- executive
- assistant manager
- manager
- assistant general manager
- general manager
- director
- managing director

Qualification : ada darik SPM, DIPLOMA, DEGREE dan MASTER
Tapi la ni kalau nak masuk ofis depa nak at least ada diploma.
Tu pun tak barapa sangat la, kalau takat technician cabuk cam aku ni buleh la diploma
kira macam rezeki aku la kat sini sebab depa banyak amik budak DEGREE walaupun untuk post assistant.

Language ada la dua tiga orang orang local tau bahasa jepun. Yang lain tu kebanyakan normal language la.

Waktu kerja : sebelum tahun 2012 normal macam orang lain jugak tapi bila ada idea yang nak cuti hari sabtu so company pun wujudkan waktu kerja :

- 7.30 pagi hingga 5.15 petang
- 7.45 pagi hingga 5.30 petang.

Benda ni macam choice la, cuti hari sabtu 2 kali sebulan gilir-gilir ikut group, kalau tak mau boleh ja mai pukui 8 balik pukui 5 tapi tak leh la cuti hari sabtu.

Bila masuk 2013 tetap sama ja kena masuk 7.45 pagi, jadik tak dak la rasa bezanya cuma jadual keja 7.30 pagi tu dimansuhkan dan semua kena ikut jadual 7.45 pagi..Plus sama jugak kena mai sebelum 7.30 sebab nak senaman, kalau lebih pada tu tak la sampai kena buang keja cuma kena tegur saja la, paling teruk pun marah sikit saja.

Yang terasa sikit messy nya sebab waktu nak masuk kilang, waktu tu lah shif malam berakhir,
Boleh bayang dak camna semut kerumun gula?
lebih kurang gitu la suasana kat tempat parking moto, pastu seawal 7.10 orang dah berenyut la, macam pi pasar malam la pulak..hahah..

Disebabkan aku ni keluaq darik rumah pukui 6.45 pagi, aku sampai shorubber pukul 7 pagi maka suasana berenyut tu aku dapat lah elakkan.
Aku ni tak suka sikit berhimpit-himpit. Rimas.
Lagipun aku sedaya upaya nak elakan stress.  Tak mau serabut pala otak fikir benda kecik.
Jadi bila sampai awal tu aku pi lah kantin dulu, makan - makan kalau tak puasa, rilex-rilex.

Macam kat tempat lain, kalau keja ada lah dapat cuti kan
so camtu la jugak kat shorubber,cuti kat sini :

- kalau baru masuk tak sampai 2 tahun cuti dia 8 hari setahun
- lebih 2 tahun 12 hari setahun

Dan cuti tu plak tak bleh ikut suka hati ja nak bantai amik. Ada syarat dia
Katakan cuti tu 8 hari, kena bahagi dengan 12 bulan.
Sebulan boleh amik tak lebih darik 0.5 hari bersamaan half day.
Kalau betul-betul urgent boleh la amik cuti tapi company akan potong lah gaji ikut bilangan hari yang kita cuti tu.

Pastu bila kita keja 3 bulan lansung tak amik cuti, so pada bulan keempat boleh la amik 1 hari setengah sebab cuti tu boleh dibawak jika tak amik.
Selagi tak habis bulan tu so tak dapat la yang 0.5 tadi tu sebab tu walaupun dah masuk bulan keempat jadik 1 hari setengah saja bukan 2 hari.
Lebih kurang gitu lah peraturan dia.

Kebaikan yang diberitahu nak elak unpaid leave dan cuti habis cepat.

Antara benefit lain yang aku dapat bila kerja sini :
Elaun makan , Elaun minyak, tapi tak leh la bergantung sepenuhnya kat elaun tu, macam aku elaun makan sehari 2 ringgit, aku kena tambah la lagik 2 ringgit untuk cukupkan belanja aku sehari, camtu lah jugak minyak..

La ni aku tengah dok tunggu 27 aribulan ni sebab ada ura-ura mengatakan gaji akan revised, elaun semua bagai nak mansuh untuk buat satu elaun lain, macam-macam cerita lah

Kenaikan gaji boleh tau pun masa dapat  slip gaji bulan 1 lah..
Selalunya paling tinggi aku expect rm 50, sebab aku tak mau lah mengharap lebih dari tu, bimbang performance tak sebaik mana pun untuk dapat kenaikan yang tinggi..lagipun bos punya penilaian lain dari yang kita nilai..dan aku jugak dapat pupuk rasa syukur dalam diri..

Oh lupa nak cakap  kalau diploma gaji starting dalam seribu dua ratus gitu la, masa aku dulu seribu seratus..
Kalau degree seribu empat ratus..pastu gaji tu ikut lah tahap, experiance level..DAN ATAS BUDI BICARA COMPANY..^^
tapi ni semua mungkin bakal direvised, macam besa tu semua aku tak sure..sebagai pekerja aku tak lari dari mendengar khabar angin atau mungkin mereka betul-betul akan buat, wallahualam..

Tudia panjang nya aku bercerita..InsyAllah lapang-lapang nanti aku tambah lagik lah cerita pasal shorubber ni..takat la tu saja lah..

Wasalam

2 comments:

Anonymous said...

Hehe..

Anonymous said...

Boleh tanya klu operator gaji biasa utk lepasan spm gaji dia berapa ?