Masa

Isk iSk

Rumah papan atas bukit mengadap ciptaan NYA...subhanallah CANTIK!! dan tersangatlah cool..ALLAH tu hebat!

Monday, March 26, 2012

Muslimah part time yang membosankan

Assalamualaikum

"Baik tak dak keja  asalkan aku boleh jadik muslimah full time"
Ini antara fikiran mudah aku yang pernah terlintas sebab tak tahan dengan situasi dan keadaan.

Aku cuba untuk blajar menerima seadanya tentang keadaan aku sekarang,
SYUKUR dengan rezeki yang dikurniaNya,
tapi KECEWA dengan keadaan diri yang asyik jadi muslimah "part time"
RINDU dengan muslimah full time!

Dok tanya sampai bila kena camni tapi dah 2 tahun dah !
Siap depan cermin with rasa tak dak rasa redha

Aku tak selesa!BETUL!

Satu masa dulu...
Baju, aku  labuh sampai paras lutut
Tudung, aku biar labuh melepasi dada,

Tapi la ni?
Baju, atas satu jengkal setengah dari lutut
Tudung,kena masuk dalam baju
Seluaq, nah NAMPAK dari paras paha ke kaki

Aku cuba  faham situasi baju aku yang singkat tapi longgaq
Aku cuba  faham tudung itu katanya untuk tujuan keselamatan sebab aku kerja di kilang,
nak nak pulak bahagian komputer, ada sedikit terlibat dengan masuk bahagian yang ada mesin..
Aku cuba nak faham, seluaq itu mudahkan pergerakkan

Tapi aku tak pernah faham!
sebaliknya ada rasa heran..
tiap tiap hari heran

Aduh sakitnya!!!!.
Luka paksaan yang semakin hari semakin besaq!

Kakak : sebenarnya kerja macam mana farid idamkan selain mengajar  ataupun pasal komputer?

Aku : kakak, saya tak pernah pilih, kerja kat kedai buku pun saya sanggup asalkan saya boleh jadi muslimah sepenuh masa

Kakak : jadi awat farid tak berhenti?

Aku : saya tak berhenti sebab saya disuruh berfikir sedalamnya, ibu bapa saya minta saya consider,depa kata saya kena pilih kerja yang berbaloi, maksudnya yang saya boleh lepas bayaq duit minyak, makan, ptptn dan moto saya. Disebabkan hal tu saya masih dihalang. Ikutkan hati, dah lama saya jauhkan diri. Saya tau saya tak sempurna tapi hati saya asyik menjerit minta jauhkan diri. Longgarnya syariat....Saya tak salahkan parent, saya faham ada betoi nya apa yang depa cakap.

Kakak : adik, islam tak dak paksaan, pelan-pelan carik jalan untuk keluar, banyakkan solat hajat. Moga Allah bantu adik untuk keluar darik situasi ni.

Aku : Doakan saya kakak. Terima kasih.


Mungkin bagi yang tak paham situasi aku akan cakap benda camni pun nak sedih
Tapi cukuplah kalau tiba-tiba aku paksa sapa-sapa pakai tudung labuh bagi pompuan
pastu kalau yang terbiasa berkapel untuk jangan berkapel bagi lelaki dan pompuan,
Apa anda rasa?PAKSAAN bukan?

Jadi tu la situasi aku!
Aku tak baik, sempuirna?? nooooo...
Ya aku teruk, betul!
Tapi aku dah terbiasa Allah izin untuk melabuhkan tudung,melabuhkan baju
tapi tiba-tiba tudung dan baju aku singkat
Aku tak pernah ikhlas pakai baju macam tu pi kerja!

Saudara seislam aku yang aku kasihi,
Andai tulisan blog ni dibaca,
Aku mintak tolong banyak-banyak,
Tolonglah doakan semoga Allah izin aku menjadi muslimah full time semula
Tolonglah doakan semoga Allah izin kita semua menjadi yang terbaik di sisiNya,
Tolonglah doakan semoga dikurniakan rasa CINTA kepada ALLAH...
Aminn......

Wasalam

3 comments:

nilam kasturi - surita said...

amin...insyaallah..

purplelady_ainihawanis said...

tabahkan diri farid...ada hikmah di sebalik ujian yg kita trima... insyaAllah.. farid boleh hadapinya...

Hanis Zashi said...

surita : jazakillah ^^
purplelady : terima kasih banyak..moga2 hati ini kuat untuk menghadapinya ^^